loading...

مد و پوشاک | کیف و کوله پشتی و کفش

ارزش معاملات خرد بورس چیست؟ یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای برای خرید یک سهم و انجام معاملات در بازار سهام، باید به ارزش معاملات خرد انجام شده و حجم نقدینگی وارد شده به بازار در آن روز توجه

اکبر صباغی بازدید : 48 یکشنبه 17 بهمن 1400 زمان : 20:32 نظرات (0)

ارزش معاملات خرد بورس چیست؟

یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای برای خرید یک سهم و انجام معاملات در بازار سهام، باید به ارزش معاملات خرد انجام شده و حجم نقدینگی وارد شده به بازار در آن روز توجه کند. زیرا در طی یک روز کاری، سهام شرکت‌ها در قیمت و حجم‌های گوناگون معامله می‌شود و مجموع این اطلاعات به سرمایه‌گذار در رابطه با خرید یا فروش سهام مورد نظر کمک می‌کند.به مثال زیر توجه کنیدآقای غفاری در روز یکشنبه، ۱۰۰۰ سهم را به قیمت هر سهم ۵۰۰ تومان خریداری می‌کند؛ ارزش معاملات آقای غفاری در روز یکشنبه، ۵۰۰ هزار تومان است.اگر خانم رحیمی در همان روز، ۲۰۰۰ سهم با قیمت هر سهم ۴۰۰ تومان خریداری کند؛ ارزش معاملات او در آن روز ۸۰۰ هزار تومان است. اگر به همین ترتیب ارزش کلیه معاملاتی که در طول یک روز انجام می‌شود را با هم جمع کنیم، ارزش معامله آن سهم در طی آن روز کاری به دست می‌آید.ارزش معاملات خرد بورس چیست؟به مجموع ارزش کل معاملات انجام شده بر روی سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، ارزش معاملات می‌گویند. در واقع با توجه به این نکته که ارزش معاملات نشان‌دهنده‌ی حجم نقدینگی در بازار است، بررسی آن به ما کمک می‌کند تا زمان مناسب برای خرید و فروش سهام را تشخیص دهیم. به این صورت که، افزایش ارزش کل معاملات بازار نشان از ورود نقدینگی و روند مثبت آن بازار دارد و کاهش ارزش معاملات بازار نیز حکایت از زمان نامناسب جهت سرمایه‌گذاری دارد.این مطلب را حتما بخوانید:  تفاوت بورس و فرابورس چیست؟ارزش معاملات کل از ضرب تعداد کل معاملات در حجم معاملات کل بدست می آید و برای مشاهده رقم دقیق آن می‌توان از سایت بورس اوراق بهادار به نشانی tsetmc.com استفاده کرد.در نظر داشته باشید که معاملات در بازار اوراق بهادار به ۳ دسته معاملات خرد، معاملات عمده و معاملات بلوکی تقسیم می‌شود.ارزش معاملات خرد بورساگر معاملات بلوکی را از ارزش کل معاملات روزانه کم کنیم، به ارزش معاملات خرد دست می‌یابیم.در زیر، ارزش معاملات پلیمر آریا ساسول در طی یک روز معاملات را مشاهده می‌کنید:با توجه به این نکته که مبنا تصمیم‌گیری در رابطه با ارزش بازار، ارزش معاملات خرد است می‌توان بیان کرد در صورتی که ارزش معاملات خالص روزانه سهام شرکت‌ها بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان باشد و این فرایند طی دو تا سه روز ادامه داشته باشد و در عین حال، سهام شرکت‌ها متعادل باشد و یا روند صعودی را تجربه کند، نقدینگی وارد بازار می‌شود.این مطلب را حتما بخوانید:  سامانه کدال چیست و چه کاربردی برای سهامداران دارد؟بنابراین در نظر گرفتن ارزش معاملات و بازار باید به عنوان یکی از معیارهای مورد بررسی هر سرمایه‌گذاری به صورت روزانه به حساب بیاید.

ارزش معاملات خرد در بورس

اگر ارزش تمام معاملات انجام شده روی سهام شرکت‌های حاضر در بازار بورس را با هم جمع کنیم، به ارزش معاملات خرد می‌رسیم. نحوه محاسبه ارزش معاملات خرد بورس به این صورت است که باید مقدار معاملات بلوکی را از مقدار ارزش کل معاملات کم کنیم. برای آن که ارزش کل معاملات را به دست آوریم، کافی است حجم معاملات را در تعداد کل آن‌ها ضرب کنیم.

بیشتر بخوانید:  حجم مبنا در بورس چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

نحوه محاسبه ارزش معاملات خرد در بورس

اگر به صفحه اصلی وب سایت بورس اوراق بهادار تهران مراجعه کنید، خواهید دید که اطلاعات مربوط به بازار در آن درج شده است. در این بخش می‌توانید وضعیت بازار، شاخص کل، حجم، ارزش و تعداد معاملات بورس را ببینید.
حال پیش از آن که به محاسبه ارزش معاملات خرد در بورس بپردازیم، باید درمورد چند مفهوم صحبت کنیم.

معاملات عمده به چه معنی است؟

حال که دیدیم معاملات خرد بورس چیست، نوبت به معاملات عمده رسیده است. برای آن که یک معامله را کلان بدانیم، باید دو ویژگی را در نظر بگیریم. چنانچه تعداد سهام مورد معامله از درصد مشخصی از کل سهام شرکت بیشتر باشد و حجم معاملات شرکت در بازه زمانی معینی از حجم معاملات بازار بیشتر باشد، معامله عمده است.

معاملات بلوکی چیست؟

هنگامی که حجم بزرگی از سهام یک شرکت بدون توجه به قوانین محدودیتی خرید و فروش شود، معامله بلوکی رخ داده است. این معاملات برای آن که تأثیر کمتری در قیمت‌ها و بازار سرمایه داشته باشند، خارج از بازار و ساعت معاملاتی انجام می‌شوند.

در معاملات بلوکی که با نام سفارشات بلوکی نیز شناخته می‌شوند، حجم از معاملات خرد بیشتر است. بیشتر افرادی که در این معاملات شرکت می‌کنند، اشخاص حقوقی هستند و قیمت معامله نیز بیشتر از معاملات خرد است. این نکته را به یاد داشته باشید که سرمایه‌گذاران معاملات بلوکی، تا روز عرضه سهام از زمان آن اطلاع ندارند.

ارزش معاملات خرد در بورس

ارزش کل معاملات چگونه محاسبه می‌شود؟

ارزش معاملات بورس در یک روز از حاصل‌ضرب تعداد کل معاملات در حجم معاملات به دست می‌آید. حال به محاسبه ارزش معاملات خرد بر می‌گردیم. محاسبه این نرخ بسیار ساده است. کافی است ارزش معاملات بلوکی را از ارزش کل معاملات کم کنیم تا نتیجه مورد نظر به دست بیاید. همچنین با توجه به این موضوع که ارزش معاملات خرد، وضعیت بازار را مشخص می‌کند، اگر ارزش معاملات یک نماد روزانه مبلغی بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان داشته باشد و این روند چندین روز به همراه تعادل یا افزایش نرخ ادامه داشته باشد، یعنی نقدینگی به بازار تزریق شده است. بنابراین ارزش معاملات می‌تواند معیاری برای تصمیم‌گیری‌های روزانه محسوب شود.

مثالی از محاسبه ارزش معاملات سهام هر نماد

نماد الف را به عنوان یک نماد فرضی در نظر بگیرید. تصور کنید سه شخص ۱، ۲ و ۳ در یک روز معاملاتی سهام این نماد را به ترتیب زیر خریداری کرده-اند.

  • سرمایه‌گذار شماره ۱: ۵۰۰ سهام هر کدام به ارزش ۱۰۰۰ تومان. جمعاً ۵۰۰ هزار تومان خرید.
  • سرمایه‌گذار شماره ۲: ۱۰۰۰ سهام هرکدام به ارزش ۹۰۰ تومان. جمعاً ۹۰۰ هزار تومان خرید.
  • سرمایه‌گذار شماره ۳: ۵۰۰ سهام هر کدام به ارزش ۵۰۰ تومان. جمعاً ۲۵۰ هزار تومان خرید.

اگر بخواهیم ارزش کل معاملات روزانه نماد را محاسبه کنیم، باید این سه مورد را باهم جمع کنیم. بنابراین در این روز خاص، برای نماد فرضی الف، جمعاً ۱ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان خرید صورت گرفته است.

سخن پایانی

ارزش معاملات در بورس یکی از فاکتورهای مهم در تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران است. این افراد می‌توانند با استفاده از تابلو خوان اعداد و ارقام مورد نیاز خود را استخراج کرده و با یک جمع و تفریق ساده، نیاز خود را بر طرف کنند. از آن جایی که میزان نقدینگی با ارزش معاملات خرد رابطه مستقیم دارد، می‌توان به این نرخ به چشم فاکتوری قابل اتکا نگاه کرد. تابلو خوانی یکی از کاربردی‌ترین مهارت‌هایی است که هر سرمایه‌گذاری باید پیش از ورود به بازار سرمایه فرا بگیرد. تابلو نمادهای حاضر در بازار بورس را می‌توانید در سایت اوراق بهادار تهران مشاهده کنید. به غیر از تابلو به صورت تفکیک شده، در صفحه اصلی این سایت آمار و ارقام کلی بازار نیز قابل مشاهده است. اگر می‌خواهید در سرمایه‌گذاری بورس و سایر بازارهای مالی موفق عمل کنید، می‌توانید با دوره‌های آموزشی ما در دلفین وست همراه شوید و جمع سرمایه‌گذاران موفق و خانواده ما بپیوندید. مشاوران و اساتید مجرب در مجموعه ما آماده کمک و خدمت‌رسانی به شما هستند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
جدید ترین مطالب راهنمای خرید کیف و کوله پشتی و کفش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • مطالب
    آمار سایت
  • کل مطالب : 492
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 15
  • بازدید امروز : 37
  • باردید دیروز : 80
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 196
  • بازدید ماه : 569
  • بازدید سال : 13,976
  • بازدید کلی : 103,314