loading...

مد و پوشاک | کیف و کوله پشتی و کفش

دال مجوف با قالب غیر ماندگار چیست سقف دال مجوف با قالب غیر ماندگار همانند سیستم دال عمل می کند. سقف مجوف با قالب وافل چند تفاوت اساسی با دیگر سیستم های سقف، دارد. که به اقتصاد و مقاومت سازه نیز

اکبر صباغی بازدید : 153 یکشنبه 25 اردیبهشت 1401 زمان : 13:39 نظرات (0)

دال مجوف با قالب غیر ماندگار چیست

سقف دال مجوف با قالب غیر ماندگار همانند سیستم دال عمل می کند. سقف مجوف با قالب وافل چند تفاوت اساسی با دیگر سیستم های سقف، دارد. که به اقتصاد و مقاومت سازه نیز کمک شایانی می کند. در ابتدا با یک تعریف مختصر سیستم دال را یادآوری می کنیم.

انواع دال مجوف 

دال بتنی در واقع یک نوع سقف یکپارچه است. این سقف با بتن و میلگردهای فولادی طراحی و ساخته می شود. به بیان دیگر دال یک شبکه میلگرد بالا و پایین است که با بتن در ضخامت مشخص پوشش داده می شود. دال بتنی در انواع یک طرفه و دو طرفه طراحی و اجرا می شوند. انواع دال مجوف غالباً به صورت یک دست از بتن با مقاومت 28 روزه قابل اجرا در انواع سازه ها هستند. دال ها در ساخت عرشه انواع پل ها، کف سازی ها نیز کاربرد دارند.

همچنین دال ها در سقف طبقات با ضخامت بین 10 تا 50 سانتی متر قابل اجرا هستند. اما به طور کلی اجرای دال ها هم از نظر اقتصادی و هم از نظر زمان چندان مقرون به صرفه نمی باشد. از این رو برای کم کردن حجم مصرفی بتن به سراغ دال مجوف می رویم.

دال مجوف چیست

دال مجوف دالی است که حفره هایی در داخل آن به وجود می آورند. به طور کلی لغت مجوف به معنای حفره حفره یا سوراخ سوراخ می باشد. یعنی در نقاطی از سقف که مقاومت بتن چندان اهمیتی ندارد و در استحکام سازه موثر نیست، از قالب های تو خالی استفاده می شود. این کار به منظور کاهش حجم بتن مصرفی انجام خواهد شد. تا هم هزینه های ساختمان کاهش پیدا کند و هم در سبک سازی سازه گام موثری برداشته شود. قالب های استفاده شده در این دال هم می تواند از نوع ماندگار باشد و یا از نوع غیر ماندگار. در ادامه این دو قالب را با هم بررسی می کنیم.

نحوه اجرای سقف وافل

اجرای دال مجوف با قالب غیر ماندگار

قالب ماندگار چیست

قالب ماندگار باعث ایجاد حفره هایی در سقف می شود. این قالب ها بعد از بتن ریزی در سقف دفن شده و داخل سقف باقی می مانند. سیستم سقف هایی مانند یوبوت، کوبیاکس، اینتل دک، بابل دک با قالب هایی ماندگار در سقف اجرا می شوند.

قالب غیر ماندگار چیست

قالب هایی که بعد از بتن ریزی از سقف بیرون کشیده می شوند، قالب های غیر ماندگار هستند. به طور کلی با اجرای سقف هایی به همراه قالب غیر ماندگار، عملاً بعد از قالب برداری، هیچ متریال یا ماده اضافی به غیر از بتن و میلگرد در سقف باقی نمی ماند. این مسئله در هنگام آتش سوزی بسیار اهمیت پیدا خواهد کرد. چراکه قالب های ماندگار در آتش سوزی سوخته می شوند و با تولید گازهای سمی ساکنین ساختمان را تهدید جدی می کنند. سیستم مرسوم ترین نوع سقف مجوف با قالب های غیر ماندگار می باشد. حال ببینیم سقف دال مجوف با قالب غیر ماندگار چیست.

دال مجوف با قالب وافل

در اصطلاح عمومی دال مجوف با قالب غیر ماندگار، به سقف وافل معروف گردیده اند. سقف وافل یا همان دال مجوف با قالب غیر ماندگار بعد از تحقیق و بررسی های زیاد و با توجه به نیاز کشور پا به عرصه صنعت ساختمان گذاشت. نام این سقف با توجه به قالب هایی که در ساخت سقف وافل مورد استفاده قرار می گیرند برگرفته شده است. این قالب ها با توجه به شکل قابلمه ای آن ها، قالب وافل نام دارد. اما چرا به قالب های وافل قالب غیر ماندگار نیز می گویند. در ادامه به این مهم اشاره می کنیم.

قالب غیر ماندگار همان قالب وافل 

سقف دال مجوف با قالب غیر ماندگار همانطور که از نامش پیدا است درون سقف و بتن مدفون نمی شود. همچنین جنس این قالب های وافل پلی پروپلین بوده است. که باعث می شود ضمن کاهش وزن قالب استحکام بالایی داشته باشد. البته در گذشته از قالب های فلزی نیز برای استفاده می شده است.

امروزه کمتر کسی از قالب های فلزی استفاده می کند. بنابراین، قالب های وافل از جمله قالب های غیر ماندگار می باشد. مفهوم این عبارت این است که بعد از بتن ریزی می توان قالب ها را جدا کرده و در سقف های بعدی نیز استفاده کرد. اما سوالی که ممکن است برای برخی از افراد پیش بیاید این است. آیا سقف دال مجوف با قالب غیر ماندگار را می توان با قالب های ماندگار اجرا کرد.

اجرای سقف دال مجوف

قالب چینی سقف وافل مجوف

دال مجوف با قالب غیر ماندگار بهتر است یا ماندگار

طبیعتاً سقف دال مجوف با قالب غیر ماندگار از چندین جهت از قالب های ماندگار در سقف مانند یوبوت، کوبیاکس و اینتل دک، هم از نظر سازه ای و هم از نظر هزینه ای بسیار مناسب ترند. چراکه قالب های ماندگار در بتن مدفون می شوند. در این صورت این قالب ها علاوه بر افزایش وزن سازه، درد سر دپو قالب ها، بالا رفتن هزینه های خرید قالب را به همراه دارد. اما برخلاف قالب های ماندگار، قالب غیر ماندگار وافل در سقف باقی نمی ماند. پس از خشک شدن بتن با تکنیک های ساده ای قالب ها را جدا کرده و در سقف های دیگر استفاده می نمایند.

نحوه اجرای دال مجوف وافل

ابزار مورد نیاز برای اجرای دال مجوف سقف وافل مشابه سقف تیرچه بلوک است. در سقف دال مجوف با قالب غیر ماندگار، انواع بلوک و تیرچه های پیش ساخته حذف می شوند. البته اجرای دال مجوف با قالب وافل بسیار آسان تر و سریعتر و همچنین مقاوم تر از سقف تیرچه می باشد. این سقف در چند مرحله، طراحی، قالب گذاری، بتن ریزی و قالب برداری اجرا می شود. تیم زاگرس بنا از صفر تا صد اجرای این سقف را برعهده می گیرند. همچنین دارای رزومه کاری درخشان و موفقیت آمیز در تهران و شهرستان ها دارند.

مزیت سقف دال مجوف با قالب وافل

اجرای سقف دال مجوف با قالب غیر ماندگار یا همان سقف وافل مزیت های زیادی دارد. در ادامه به بررسی هر کدام از آنها خواهیم پرداخت. از جمله این مزیت ها و ویژگی ها می توان به استفاده مجدد از قالب های وافل، حذف تیرچه های پیش ساخته شده، عبور راحت تاسیسات و لوله های ساختمان، دارای نمای اکسپوز بسیار زیبا، نصب راحت سقف کاذب، حذف جوشکاری میلگردها، تنوع در ابعاد و ارتفاع قالب ها متناسب با طراحی، اشاره کرد.

قالب چینی دال مجوف

قالب چینی سقف وافل

حذف مراحل غیر اقتصادی در اجرای سقف وافل

به دلیل ایجاد تیرچه درجا و عدم محدودیت در سایز میلگرد، در سقف وافل تیرچه دوبل حذف می گردد. با حذف تیرچه دیگر مشکلاتی از جمله شکستن بتن سر تیرچه و نیاز به جا به جایی خاموت از بین می رود. همچنین قالب های وافل نیاز به روغن کاری ندارند. از سوی دیگر به دلیل سبک بودن قالب و مدولار بودن آن سریع تر اجرا شده و زیرسازی آن ها ساده تر است. در این سیستم ضمن حذف نازک کاری، به دلیل اکسپوز بودن، سقف از نمای زیبایی برخوردار می شود.

درباره متفرقه ,
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
جدید ترین مطالب راهنمای خرید کیف و کوله پشتی و کفش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • مطالب
    آمار سایت
  • کل مطالب : 492
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 15
  • بازدید امروز : 16
  • باردید دیروز : 80
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 175
  • بازدید ماه : 548
  • بازدید سال : 13,955
  • بازدید کلی : 103,293