loading...

مد و پوشاک | کیف و کوله پشتی و کفش

آموزش اصطلاحات بازار فارکس اصطلاحات فارکس مجموعه‌ای از اطلاعات است که شما به آن نیاز دارید تا بتوانید در این بازار به شخصی موفق تبدیل شوید. اقتصاد دنیای گسترده و عجیبی است که برای بهره‌

اکبر صباغی بازدید : 134 چهارشنبه 12 مرداد 1401 زمان : 21:22 نظرات (0)

آموزش اصطلاحات بازار فارکس

اصطلاحات بازار فارکس

اصطلاحات فارکس مجموعه‌ای از اطلاعات است که شما به آن نیاز دارید تا بتوانید در این بازار به شخصی موفق تبدیل شوید. اقتصاد دنیای گسترده و عجیبی است که برای بهره‌مندی از آن باید به سراغ پول سازترین بازار مالی رفت. امروزه تعداد بازارهایی که می توانید از آن استفاده کنید، بسیار زیاد شده است از این رو انتخاب بازاری که خیلی سریع شما را به ثروت برساند، نیاز به کمی هوشمندی دارد.

بازار فارکس، بازاری مالی است که در آن سرمایه‌گذاران به مبادله ارزهای خارجی می‌پردازند. برای این بازار مکان مشخصی وجود ندارد و مخاطبان با استفاده از پلتفرم‌ها می‌توانند از هر مکانی به مبادله بپردازند. هدف از تشکیل این بازار ارتباط بازارهای بین‌المللی با یکدیگر است. برای ورود به این دنیای پول‌ساز، شما نیاز به سرمایه‌ی چندانی نخواهید داشت اما تنها در صورتی به موفقیت می‌رسید که اصطلاحات بازار فارکس  را به‌خوبی بشناسید و همانند فردی حرفه‌ای از آن استفاده کنید.

مقدمه‌ای بر شناخت اصطلاحات فارکس

فارکس بازاری جهانی است که در آن تمامی ارزهای رایج همچون دلار، دینار، ریال، فرانک، ین و یورو قابل معامله هستند. معامله در بازار فارکس به اسم ترید شناخته می‌شود و تریدر شخصی است که خود یا به ‌‌وکالت از شخص و موسسه‌ای دیگر به معاملات مالی می‌پردازد.

در فارکس افراد، بین سرمایه‌گذار و تریدر تفاوت قائل می‌شوند. این موضوع به مدت حفظ دارایی بستگی دارد. سرمایه‌گذاران معمولا تمایل دارند که سرمایه خود را بلند مدت در بازار حفظ کنند، درحالی‌که تریدرها دارایی خود را برای مدت کوتاهی سرمایه‌گذاری می‌کنند. تریدر با تحلیل بازار و با استفاده از نوسانات به سود می‌رسد.

+30 نمونه از اصطلاحات فارکس که لازم است بدانید!

جفت ارز، از معروف ترین اصطلاحات فارکس

جفت ارز از مفاهیم پایه اصطلاحات فارکس است که برای تعیین استراتژی فارکس، باید با آن آشنایی کامل داشت. معاملات در فارکس به‌گونه‌ای است که هر ارز در مقابل ارزی دیگر مبادله می‌شود. به این دو ارز که در مقابل یکدیگر مبادله می‌شوند، جفت ارز می‌گویند. برای مثال یورو در مقابل دلار قرار دارد که یک جفت ارز شناخته می‌شود.

جفت ارزهای اصلی و فرعی

هفت ارز در این بازار که بیشترین معاملات روی آن ها صورت می‌گیرد را ارز اصلی یا میجر می‌نامند. این ارزها از سایر، شناوری بیشتری دارند که شامل یورو/دلار آمریکا، پوند/دلار آمریکا، دلار آمریکا/ین ژاپن، دلار آمریکا/فرانک سوییس، دلار آمریکا/دلار کانادا، دلار نیوزلند/دلار آمریکا و دلار استرالیا/ دلار آمریکا می‌شود. باقی ارزها به‌عنوان ارز فرعی یا مینور شناخته می‌شوند. در میان جفت ارزها لازم است که با برخی اصطلاحات فارکس آشنایی داشته باشید.

جفت ارزهای نامتعارف (Exotics)

جفت ارزهایی که یک سوی آن، ارز کشورهای توسعه یافته همچون مکزیک، ترکیه و غیره است و طرف دیگر، ارز اصلی به‌عنوان ارز پایه قرار دارد را جفت ارز نا متعارف می‌خوانند. EUR/TRY یورو / لیر ترکیه، JPY/NOK ین ژاپن / کرون نروژ و USD/HKD دلار آمریکا / دلار هنگ کنگ در این دسته هستند.

اصطلاحات ارز پایه و ارز کوت

ارز پایه اولین ارز از سمت چپ در جفت ارز در نظر گرفته می‌شود و نشان می‌دهد که ارز اول نسبت به ارز دوم تا چه حد ارزشمند است. برای مثال اگر نرخ ارز USD/CHF برابر با 1.6350 دلار باشد، یک usd یا دلار آمریکا برابر با 1.6350 فرانک chf است. در بازار فارکس معمولا دلار آمریکا به عنوان ارز پایه در نظر گرفته می‌شود و باقی ارزها براساس یک دلار آمریکا سنجیده می‌شوند.

دومین ارز در جفت ارز را در اصطلاحات فارکس، ارز کوت Quote currency یا ارز پیپ می‌نامند که سود و زیان براساس آن تعیین می‌شود.

پیپ (pip)

پیپ در فارکس، کوچک‌ترین واحد قیمتی هر ارز است. تقریبا تمامی ارزها از 5 رقم تشکیل شده و اکثر آن‌ها بعد از اعشار دارای 4 رقم هستند. یک دهم پیپ را در لغت نامه فارکس پیپت می‌نامند. برخی از بروکر‌ها برای نشان دادن جزییات از پیپت استفاده می‌کنند.

برای توضیح ساده‌تر اصطلاحات فارکس بیان شده باید به‌سراغ یک مثال عددی رفت. پیپ برای تغییر در ارزش بین دو ارز به‌کار می‌رود مثلا اگر EURUSD از 1.2250 به 1.2251 حرکت کند به 0.0001 افزایش در ارزش USDپیپ بیان می‌شود. همچنین اگر GBPUSD از 1.51532 به 1.51533 حرکت کند، به 0.00001 افزایش درUSD  یک پیپت گفته می شود. از آن‌جایی‌که هر ارز ارزش نسبی خاص خود را دارد محاسبه یک پیپت با استفاده از جفت ارز موجود صورت می‌گیرد.

درباره سرمایه گذاری ,
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
جدید ترین مطالب راهنمای خرید کیف و کوله پشتی و کفش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • مطالب
    آمار سایت
  • کل مطالب : 492
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 15
  • بازدید امروز : 53
  • باردید دیروز : 80
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 212
  • بازدید ماه : 585
  • بازدید سال : 13,992
  • بازدید کلی : 103,330