loading...

مد و پوشاک | کیف و کوله پشتی و کفش

فرق سرمایه گذاری در سکه قدیم و سکه جدید  بسیاری از افراد با شنیدن سکه طرح قدیم فکر می‌کنند منظور از سکه طرح قدیم سکه‌هایی است که در زمان پهلوی ( محمد رضا پهلوی ) ضرب می‌شده‌ا

اکبر صباغی بازدید : 251 سه شنبه 24 فروردین 1400 زمان : 22:14 نظرات (0)

فرق سرمایه گذاری در سکه قدیم و سکه جدید 

بسیاری از افراد با شنیدن سکه طرح قدیم فکر می‌کنند منظور از سکه طرح قدیم سکه‌هایی است که در زمان پهلوی ( محمد رضا پهلوی ) ضرب می‌شده‌اند و منظور از سکه طرح جدید سکه‌های ضرب شده بعد از انقلاب اسلامی ایران است. باید بگوییم این نظریه کاملاً اشتباه است! همین الان فرق این دو سکه را برایتان بازگو می‌کنیم:

سکه‌های طرح جدید و طرح قدیم هر دو برای زمان بعد از انقلاب اسلامی ایران هستند؛ این یعنی هم سکه‌های طرح قدیم و هم سکه‌های طرح جدید ( امامی ) از نوع بهار آزادی هستند. بعد از انقلاب اسلامی ایران سکه‌های بهار آزادی جایگزین سکه‌های پهلوی ( اصطلاحاً زمان شاه ) شدند. این سکه‌ها بعد از انقلاب به دو نوع ضرب شدند؛ یکی سکه بهار آزادی که از سال 1358 تا 1370 ضرب شده است و با عنوان سکه طرح قدیم شناخته می‌شود. ( تصویر یک روی این سکه مزین به نام حضرت علی سه بار تکرار «علی» به خط معقلی تزیینی در داخل یک شش ضلعی است و قید عبارت «بانک ملی ایران» در زیر آن است. تصویر روی دیگر این سکه بارگاه امام رضا(ع) به همراه عبارت «نخستین بهار آزادی» است. )

و دیگری سرمایه گذاری در سکه بهار آزادی طرح جدید است که با طرح امام خمینی (ره) ( رهبر انقلاب اسلامی ایران ) همراه است و به همین خاطر است که در بین مردم به سکه امامی معروف شده‌اند؛ از سال 1370 نیز ضرب سکه بهار آزادی با طرح جدید یا همان سکه امامی آغاز شد. این نوع سکه که به عنوان سکه طرح جدید در بازار عرضه می‌شود، تصویر یک طرف آن بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) و تصویر طرف دیگر آن هم بارگاه امام رضا (ع) است.

سرمایه گذاری در طلا دلفین وست و سکه بانکی

همانطور که پیشتر هم گفتیم سکه‌ها باید توسط دولت و بانک مرکزی هر کشوری ضرب شوند سکه بانکی سکه‌هایی هستند که توسط بانک مرکزی ساخته و ضرب می‌شوند سکه‌هایی که بانکی نیستند متفرقه محسوب می‌شوند و تضمین نشده هستند. برای مثال یک سکه بهار آزادی بانکی هم از نظر عیار طلا و وزن سکه دقیق و معتبر است اما سکه‌های غیر بانکی ممکن است عیار و وزن استاندارد یک سکه را نداشته باشند برای همین است که می‌گویند سکه‌های غیر بانکی فاقد اعتبار هستند. ( همانطور که گفتیم ضرب سکه توسط مردم عادی امری غیر قانونی است و مجرم به 3 تا 10 سال حبس محکوم می‌شود و سکه‌هایی که غیر قانونی ضرب شده‌اند جزو سکه‌های تقلبی محسوب می‌شود ) اما از کجا بتوانیم سکه بانکی را از سکه‌هایی که توسط افراد دیگر یا به اصلاح سودجویان، ضرب می‌شوند، تشخیص دهیم؟!

با توجه به تجریباتی که در سرمایه گذاری در طلا دلفین وست وجود دارد این امر توسط افراد معمولی و یا حتی افراد کمی حرفه‌ای‌تر اصلاً قابل تشخیص نیست! مگر سکه فروش‌های بسیار با تجربه و با سابقه! چراکه در وزن طلا و عیار طلا، ممکن است کاملاً شبیه هم باشند و شما آنگاه مضرر می‌شوید که بخواهید آن‌ها را بفروشید چرا که خریدار سکه فقط پول طلای آن سکه غیر بانکی را به شما می‌پردازد و ارزش و سودی که به سکه‌های بانکی تعلق می‌گیرد را دیگر شامل نمی‌شود. حال چندین گزینه پیش روی شما است تا بتوانید سکه‌های بانکی و غیر بانکی را از هم تشخیص دهید:

-وزن سکه

غالباً برای تشخیص سکه بانکی از غیر بانکی به وزن آن نگاه می‌کنند چرا چون وزن سکه‌های غیر بانکی دقیق نیست و کمتر می‌باشد و افراد سودجو خیلی دلسوز شما نیستند و از هر کجای سکه غیر بانکی که بخواهند کم می‌کنند تا به سود خود برسند.

-شکل سکه

شکل سکه‌های بانکی و غیر بانکی را زمانی که در کنار همدیگر قرار دهیم قابل تشخیص هستند ولی در زمانی که سکه غیر بانکی تک باشد شما باید از کنگره‌ها و تصاویر کامپیوتری روی آن و اینکه سکه غیر بانکی تخت نیست و معمولاً تاب برداشته و محدب شکل است، زمانی که سکه را روی یک شیشه بیاندازید تاب برداشتگی آن واضح است. کنگره اطراف سکه یک شکل و یک دست نیست. در تصویر بارگاه امام رضا آجرهای مناره و گنبد امام رضا منظم و یک شکل نیست و کج و توی یک ردیف چاپ نشده است و در ضخامت سکه جایی که محیط دایره به پایان می‌رسد کنگره‌ای وجود ندارد در صورتی که در سکه بانکی این موارد کاملاً رعایت شده است.

-عیار سکه

عیار سکه‌های بانکی و غیر بانکی با هم فرق دارد؛ معمولاً بانک هیچ گاه با توجه به اعتبار خودش اقدام به کم کردن عیار نمی‌کند و این دلال و فرد سودجو هست که از عیار طلا کم می‌کند تا به سود خودش دست یابد. در کل یعنی اینکه طلای سکه‌های غیر بانکی مقداری از عیار سکه‌های بانکی کمتر است.

-بسته‌بندی سکه

بسته بندی سکه‌های غیربانکی را کسی انجام نمی‌دهد و درج آدرس و نشانی بروی آن برای فرد بسته بندی کننده یعنی گیر افتادن در چنگال قانون! پس افراد سعی می‌کنند سکه‌های قانونی را بسته بندی کنند و روی آن‌ها تبلیغات انجام دهند. پس دقت کنید سکه‌های بانکی را بسته بندی می‌کنند که تبلیغات فروشگاه و یا واحد صنفی را درج کنند و این تبلیغات تماس تلفنی و آدرس فیزیکی فروشگاه را شامل می‌شود. در صورتی که فرد متخلف هرگز جا و مکان خود را فاش نمی‌کند و ممکن است آرم مغازه‌ی کس دیگری را جعل کند و سکه‌های غیر بانکی را با آن نام و نشان بسته بندی کنند، برای آنکه در دام نیوفتید؛ دقت کنید، از هرکجا که سکه می‌خرید، نام و نشان روی سکه باید مطابق مغازه‌ای باشد که از آن سکه می‌خرید یا در غیر این صورت باید توجه کنید که از مغازه‌های معتبر سکه بخرید.

منبع

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
جدید ترین مطالب راهنمای خرید کیف و کوله پشتی و کفش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • مطالب
    آمار سایت
  • کل مطالب : 492
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 15
  • بازدید امروز : 68
  • باردید دیروز : 80
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 227
  • بازدید ماه : 600
  • بازدید سال : 14,007
  • بازدید کلی : 103,345