loading...

مد و پوشاک | کیف و کوله پشتی و کفش

اصلاح زمانی و اصلاح قیمت سهم در بورس و دیگر بازارهای مالی اهمیت زیادی برای سرمایه‌گذاران دارد. کسی که سهمی را با هدف بلندمدت یا کوتاه‌مدت خریداری می‌کند، باید بتواند ضمن آشنایی با این ا

اکبر صباغی بازدید : 41 شنبه 26 تیر 1400 زمان : 13:43 نظرات (0)

اصلاح زمانی و اصلاح قیمت سهم در بورس و دیگر بازارهای مالی اهمیت زیادی برای سرمایه‌گذاران دارد. کسی که سهمی را با هدف بلندمدت یا کوتاه‌مدت خریداری می‌کند، باید بتواند ضمن آشنایی با این اصطلاحات، بهترین تصمیم‌ها را بگیرد. معمولاً معامله‌گران در زمان این اصلاحات دچار سردرگمی و انتظار می‌شوند تا به پایان برسد. بر هر معامله‌گر بورس لازم است تا با ماهیت این اصطلاحات آشنایی داشته باشد و از آن‌ها نهراسد.

فهرست مطالب
اصلاح قیمت در بورس به چه معناست؟
تفاوت اصلاح قیمت و پولبک
در هنگام بروز اصلاح قیمت در بورس، باید چکار کنیم؟
اصلاح زمانی سهم در بورس چیست؟
تفاوت اصلاح قیمت و اصلاح زمانی سهم در بورس چیست؟
اصلاح‌های بورس در تحلیل تکنیکال
اصلاح قیمت در بورس به چه معناست؟
اصلاح قیمت یا «Correction» هنگامی رخ می‌دهد که شاخص سهام، بیش از ۱۰ درصد دچار سقوط شود. به‌صورت کلی، اصلاح قیمت به صورت «یک حرکت صعودی در روند نزولی» یا «یک حرکت نزولی در روند صعودی» یک سهم است. به‌طور معمول‌، سهم‌های بورسی به‌صورت یکدفعه‌ای نزول یا صعود نمی‌کنند، بلکه یک پروسه‌ی پلکانی را طی می‌کنند. اصلاح قیمت، گاهی این روند پلکانی را با یک حرکت برعکس ایجاد می‌کند؛ یعنی سهمی که در حال نزول بوده، به‌یکباره وارد روند صعودی می‌شود یا برعکس.

«شاخص بورس» به میانگین بازده معاملات بورسی برای کل سرمایه‌گذاری هوشمند این بازار گفته می‌شود. اصلاح شاخص بورس نیز مانند اصلاح قیمت‌ها در بورس اتفاق می‌اُفتد؛ با این تفاوت که اصلاح شاخص بورس پس از اینکه قیمت سهام در یک بازه‌ی زمانی خاص از ارزش ذاتی خود فاصله زیادی گرفته باشند، اتفاق مثبتی به حساب می‌آید.

 

تفاوت اصلاح قیمت و پولبک
پولبک یا «Pullback» به معنای عقب کشیدن است. یعنی یک سهم در روند صعودی یا نزولی خود، به یکباره از سیر افزایش یا کاهش ارزش خود فاصله بگیرد و دوباره به سطح قبلی برگردد. اصلاح قیمت و پولبک دو مفهوم شبیه به هم هستند و تنها تفاوتی که در بین آن‌دو وجود دارد، در زمان عقب‌نشینی است. به این معنی که پولبک زمان کوتاه‌تری سهم را در اصلاح نگه‌می‌دارد، اما اصلاح قیمت، یک حرکت طولانی – معمولاً سه تا چهار ماهه – یا بیشتر خواهد بود.

در هنگام بروز اصلاح قیمت در بورس، باید چکار کنیم؟
زمانی که یک سهم وارد اصلاح قیمت می‌شود،‌ زمان مناسبی برای خرید آن سهم است. گاهی سهام بورسی ارزش ذاتی مشخصی دارند، اما زمانیکه عرضه آن سهام بر تقاضا پیشی می‌گیرد و اصلاح قیمت رخ می‌دهد، قیمت‌‌ها کاهش پیدا می‌کند. این در حالی است که به محض تمام شدن اصلاح قیمت، سهم به سمت ارزش ذاتی خود برمی‌گردد. پس اصلاح‌ها چه در اصلاح‌های قیمت و چه در اصلاح شاخص بورس، زمان‌های مناسبی برای خرید سهام هستند.

البته باید این نکته را نیز در نظر داشته باشیم که اصلاح قیمت اگرچه در بیشتر اوقات موجب کاهش قیمت‌ها می‌شود، اما گاهی نیز این اصلاح باعث افزایش قیمت شده و به صورت برعکس اتفاق می‌اُفتد. پس یک معامله‌گر سهام باید بتواند روند صعودی یا نزولی بودن اصلاحات را تشخیص دهد. چراکه اگر روند اصلاح، صعودی باشد، زمان برای فروش مناسب خواهد بود،‌نه برای خرید!

بیشتر بخوانید:  ریزش بورس چیست و تا چه مدت ادامه دارد؟
اصلاح زمانی سهم در بورس چیست؟
اصلاح زمانی سهم را می‌توان هنگامی در نظر گرفت که قیمت یک سهم برای مدت طولانی در یک محدوده‌ی قیمتی باقی می‌ماند و دچار نوسان جدی نمی‌شود (نوسان بسیار کمی دارد). این کاهش نوسان یا اصلاح زمانی سهم ممکن است از چند روز تا چند ماه به طول بینجامد. تحلیل‌گران تکنیکال بازارهای مالی، برای پیش‌بینی‌های خود از نمودارها و جدول‌ها استفاده می‌کنند. در این نمودار و جداول نیز، قیمت سهام، ارزها یا هر معیار دیگری در دو بُعد «زمان» و «قیمت» بررسی می‌شوند. در اصلاح زمانی بورس، عامل «زمان» اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. پس می‌توان اصلاحات قیمتی طولانی‌مدت را همان اصلاح زمانی سهم در نظر گرفت.

اصلاح زمانی شاخص بورس نیز به تغییر یکدفعه‌ای روند کلی شاخص کل سهام گفته می‌شود. در اصلاح زمانی شاخص، کل بازار دچار نزول می‌شود. البته با توجه به اینکه اصلاح می‌تواند به‌ندرت با صعود نیز همراه باشد، اصلاح زمانی شاخص نیز می‌تواند با افزایش قیمت کلی همراه باشد.

بیشتر بخوانید:  تارگت (هدف قیمت) در بورس چیست؟

تفاوت اصلاح قیمت و اصلاح زمانی سهم در بورس چیست؟
تفاوت اصلاح قیمتی و اصلاح زمانی بورس را می‌توان به‌صورت زیر بیان کرد:
اصلاح قیمت: نوسان شدید در زمان اندک
اصلاح قیمتی، قیمت سهم را در یک بازه‌ی زمانی کوتاه‌مدت دچار نوسان شدید (اُفت یا پیشروی شدید) می‌کند.
اصلاح زمانی: نوسان کم در زمان زیاد
اصلاح زمانی سهم، قیمت سهم را در بازه‌ی زمانی بلندمدت دچار نوسان خفیف می‌کند.
یا این اوصاف، تفاوت اصلاح زمانی سهم و اصلاح قیمتی سهام در بورس را می‌توان به دو عامل «مقدار نوسان» و «بازه‌ی زمانی» نسبت داد. اما در هر دوی این مفاهیم، قیمت‌ یک سهم به یکباره روند متفاوتی را در پیش می‌گیرد و سهامداران خود را شوکه می‌کند.

اصلاح‌های بورس در تحلیل تکنیکال
معمولاً تمام اصلاحاتی که بر روی قیمت سهام در بورس صورت می‌گیرد، در تحلیل تکنیکال مورد بحث قرار می‌گیرد. در واقع اگر یک معامله‌گر، برای خرید یا فروش سهام خود از تحلیل تکنیکال استفاده کند، می‌تواند اکثر اصلاحات را با کمترین ضرر و بیشترین سود از سر بگذراند. البته تحلیل‌گران حرفه‌ای تکنیکی هم گاهی در اصلاح‌ها (به‌خصوص اصلاحاتی طولانی – زمانی) استرس، انتظار و سردرگمی زیادی را تجربه می‌کنند.

برای یادگیری “اصلاحات بورسی” مسیر زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

چیزهایی که باید در مورد یک بازارگردان در بورس بدانید
اصلاح قیمت و اصلاح زمانی سهم در بورس چیست؟
پولبک سهام چیست و در بورس و فارکس چه کاربردی دارد؟
فراکاب در بورس چیست؟
بازار گاوی و خرسی در بورس چیست؟

منبع  

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
جدید ترین مطالب راهنمای خرید کیف و کوله پشتی و کفش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • مطالب
    آمار سایت
  • کل مطالب : 492
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 15
  • آی پی دیروز : 15
  • بازدید امروز : 153
  • باردید دیروز : 80
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 312
  • بازدید ماه : 685
  • بازدید سال : 14,092
  • بازدید کلی : 103,430