loading...

مد و پوشاک | کیف و کوله پشتی و کفش

به نقل از وبلاگ دکتر هاپو، تبليغات زيادي از طرف گروه هاي حامي سگ ميشود تا افراد را به سرپرستي سگ هاي بومي به جاي خريد سگ هاي نژاد دار تشويق كنند، اينجا ميخواهيم اين موضوع رو يكم بررسي كنيم.سگ هاي بومي

اکبر صباغی بازدید : 247 سه شنبه 26 مرداد 1400 زمان : 8:40 نظرات (0)

به نقل از وبلاگ دکتر هاپو، تبليغات زيادي از طرف گروه هاي حامي سگ ميشود تا افراد را به سرپرستي سگ هاي بومي به جاي خريد سگ هاي نژاد دار تشويق كنند، اينجا ميخواهيم اين موضوع رو يكم بررسي كنيم.
سگ هاي بومي و ولگرد در همه جاي دنيا وجود دارند ولي در كشورهاي جهان سوم و درحال توسعه خيلي بيشتر هستند. بخصوص در كشورهايي كه از لحاظ ديني و فرهنگي نگهداري سگ عرف غالب جامعه نيست، مثل ايران. نكته جالب اين است كه سگ هاي بومي در همه جهان تا حد زيادي از نظر ظاهري به هم شبيه هستند و در هر منطقه اي اسم خاصي هم دارند، مثلا در هند اين سگ ها به نام نژاد "پريا" شناخته مي شوند.
از نظر جانورشناسي نژاد بومي هر منطقه قوي ترين نژاد سگ آن ناحيه است كه به مرور طوري تكامل پيدا كرده كه شرايط آب و هوايي، خطرات، كمبود غذا و ساير شرايط اون ناحيه رو بهتر از هر نژاد ديگه اي تحمل بكنه، به قول معروف سگ هاي بومي سخت جان ترين نژادهاي سگ هستند. اين سگ ها بهترين ژن هاي سگ هاي اهلي و وحشي و گرگ ها رو به مرور زمان حفظ كردند و تا به امروز تونستند در تقريبا همه جاي جهان دوام بيارند. يكي از خطراتي كه اين سگ ها رو تهديد ميكنه جفت گيري با سگ هاي خانگيه، چون باعث ميشه نژادشون ضعيف بشه و نتونند در شرايط بيرون از خانه دوام بيارند.

تفاوت غذای سگ های نژادهای مختلف

اين سگ ها اگر از كودكي خوب تربيت بشن ميتونند سگ هاي نگهبان خيلي خوبي بشن، ولي به هيچ وجه مناسب نگهداري داخل آپارتمان نيستند چون آموزش پذيري پاييني دارند و به اندازه سگ هاي نژاد دار اهلي نيستند. من شخصا موارد متعددي ديده ام كه بخاطر تبليغات بعضي گروه هاي حمايتي افراد توله سگ هاي بومي و ولگرد را براي نگهداري داخل خانه برده اند اما به مرور و با بزرگ شدن سگ متوجه ميشن كه نميشه اين سگ ها رو داخل خونه نگه داشت، در نتيجه حيوان بيچاره كه حالا هم دستي شده و توانايي مراقبت از خودش در بيرون از خونه را نداره آواره ميشه و با زجر زياد نهايتا از بيماري و بي غذايي و كمبود محبت و كتك خوردن از آدم ها و سگ هاي ديگه ميميره.
پس يادمون باشه، با دلسوزي بي مورد جوگير نشيم و يه توله بومي رو براي نگهداري داخل آپارتمان بياريم. اينكه اكثرا سگ هاي نژاددار را ترجيح ميدن لزوما بخاطر اصطلاحا نژادپرستي و كلاس و اين چيزا نيست. سگ هاي نژاددار در طي صدها و گاهي هزاران سال توسط انسان پرورش پيدا كردند و نسل به نسل طوري انتخاب شدند تا به مرور ويژگي هاي خاصي در اونها بوجود بياد و يك سري ويژگي ها هم در اونها از بين بره

غذا برای سگ خیابانی

مثلا شيتزو مخصوص اينكه سگ داخل خونه باشه در طي هزاران سال توسط انسان پرورش پيدا كرده و با انتخاب ژنتيكي نسل به نسل عادت هاي بدش كم شده و عادت هاي خوبش زياد شده تا مناسب نگهداري داخل منزل باشه، ولي سگ هاي بومي و ولگرد به طور طبيعي ويژگي هايي رو در خودشون نگه داشتن كه به دوام آوردنشون در شرايط سخت و خشن كمك كنه نه براي اينكه يك سگ گوگولي باشند كه داخل خونه آروم بمونند و خودشون رو لوس كنند و قوانين سفت و سخت دستشويي كردن و... را ياد بگيرند
نكته ديگه اينكه وقتي كسي يك سگ از نژاد خاصي انتخاب ميكنه تا حد زيادي ميدونه كه انتظار چه چيزهايي رو داشته باشه، به طور تقريبي ميدونه كه اون نژاد چه اخلاق ها و ويژگي ها و نيازهايي داره و آيا با شرايط زندگي و روحيه صاحبش هماهنگي نسبي داره يا نه، ولي سگ بومي مثل يك هندوانه در بسته است! يعني كه معلوم نيست چه ويژگي هايي داشته باشه و چطور سگي از آب در بياد.

غذای برای سگ خیابانی چه تفاوتی با دیگر نژادها دارد؟

 از لحاظ خوبي و زيبايي و مهر و محبت و اينجور چيزها همه سگ ها را بايد يك جور نگاه كرد و واقعا هم هيچ فرقي ندارند. اما ذکر این نکته نیز مهم است که غذا برای سگ خیابانی متفاوت از دیگر نژادها میتواند باشد. چراکه نوع تربیت و رشد سگ خیابانی با دیگر نژادها متفاوت است. پس زمانی که خواستید غذای برای سگ خیابانی محل خود تهیه کنید، این نکته را حتما درنظر داشته باشید.
تبليغات در مورد اينكه به جاي سگ نژاددار سگ بومي به خانه ببريد، كار بسيار اشتباه و با نتايج بد و معكوس براي اون سگ خواهد بود. سگ هاي ولگرد بي سرپرست و بي سرپناه نيستند، اگر اينطوره پس همه حيوانات بي سرپرست و بي سرپناه هستند! بايد بريم هرچي شير و پلنگ و خرس و پرنده و... هست را بياريم داخل خونه نگه داريم تا سرپناه داشته باشند! اين يك تفكر كاملا اشتباه است، سگ بومي هزاران سال است كه در حاشيه شهرها و روستاها و در كنار انسان ولي با حفظ فاصله، زندگي ميكند، هيچ مشكلي هم نداشته و تا الان هم دوام آورده و اگر يك عده اي با محبت بيخود اين سگ ها را وابسته به انسان و دست آموز نكنند و با دخالت بيجا ژن سگ هاي ولگرد را به مرور تضعيف نكنند تا آخر الزمان هم دوام مي آورند! البته قطعا غذا دادن به سگ هاي ولگرد بخصوص در فصل زمستان كار بسيار پسنديده و خوبي است، يا نگهداري از سگ هاي مريض و آسيب ديده در پناهگاه (به شرط عقيم كردن) و نيز مبارزه با افراد بيرحمي كه سگ ها را معدوم ميكنند، اينها همه خوب است و وظيفه ماست، تاكيد ميكنم كه منظور من دستي كردن سگهاي ولگرد است. در آخر هم اگر دوست داشتید برای سگ های خودتون غذای مناسب تهیه کنید میتونید به این پت شاپ هم یه سری بزنید.

درباره حیوانات خانگی ,
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
جدید ترین مطالب راهنمای خرید کیف و کوله پشتی و کفش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • مطالب
    آمار سایت
  • کل مطالب : 492
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 15
  • بازدید امروز : 57
  • باردید دیروز : 80
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 216
  • بازدید ماه : 589
  • بازدید سال : 13,996
  • بازدید کلی : 103,334