loading...

مد و پوشاک | کیف و کوله پشتی و کفش

مقالات حیوانات خانگی با آوردن حیوانات خانگی،شادی و سرگرمی را به خانه خود می آوریم و همه دوست داریم که حیوان ما سلامت،سرزنده و بازیگوش باشد.به این منظور باید از بدو تولد به تغذیه آنها رسیدگی ک

اکبر صباغی بازدید : 57 سه شنبه 14 تیر 1401 زمان : 2:02 نظرات (0)

مقالات حیوانات خانگی

مقالات حیوانات خانگی

با آوردن حیوانات خانگی،شادی و سرگرمی را به خانه خود می آوریم و همه دوست داریم که حیوان ما سلامت،سرزنده و بازیگوش باشد.به این منظور باید از بدو تولد به تغذیه آنها رسیدگی کنیم و نکاتی را در این مورد رعایت کنیم.

غذای توله سگ ها در مقالات حیوانات خانگی :

تغذیه توله سگ ها،یکی از مهم ترین موارد نگهداری از آنهاست و اگر درست تغذیه شوند،دچار مشکلات جسمی و روانی نمی شوند.دوران تولگی یک سگ حدودا یک سال است و باید در این دوران مواد مغذی سرشار از پروتئین و چربی به آنها داده شود که میزان این مواد باید در غذای آنها بیشتر از سگ بالغ باشد.برای تامین این مواد می توان از غذاهای خانگی و آماده استفاده کرد.حال مقدار این غذاها بستگی به نژاد،وزن و شرایط زندگی آنها دارد که بهتر است برای تعیین مقدار آن از دامپزشک کمک گرفت.

تعداد وعده های غذایی در روز:

توله سگ ها به دلیل رشد سریع معمولا به چند وعده غذا در روز نیاز دارند.در حالی که سگ های بالغ 1 یا 2 وعده غذا در روز برایشان کافی است.میزان غذای مورد نیاز توله سگ ها را دامپزشک تعیین کرده و این مقدار باید به 4 تا 5 وعده در روز تقسیم شود.

بهترین غذا برای رشد بهتر توله سگ:

بهترین غذا برای توله سگ ها،غذایی است که حاوی پروتئین،چربی،فیبر،انواع مواد معدنی مانند کلسیم،فسفر،منیزیم،آهن و …،ویتامین های A،B،C،D،E و همچنین کربوهیدرات ها می باشد. با توجه به اینکه توله سگ ها سیستم گوارشی کوچک و حساسی دارند باید از دادن مواد گوشتی سفت به آنها خودداری کرد و غذاهایی که دارای فیبرهای متنوع هستند،به آنها داد که بهترین گزینه غذای آماده است،چون ترکیب آنها،با توجه به نیازهای غذایی توله سگهاست و اگر مایل به دادن غذاهای خانگی به توله های خود هستید،بهتر است با مشورت دامپزشک برای آنها غذا تهیه کنید.

غذاهای آماده در بازار به 2 صورت خشک و کنسروی موجود می باشد که با توجه به نژاد آنها معایب و مزایای آنها،می توان انتخاب کرد.

مزایای غذای خشک برای توله سگ ها:

1-ترکیبات آنها کامل است و نیازی به دادن مکمل به همراه آنها نیست.

2-این غذا به علت خشک بودن،جویدنش برای سگ ها لذت بخش است و سبب جرمگیری دندانهایشان می شود.

3-این غذا فاسد نمی شود و به صورت فله ای و بسته ای،در بازار موجود است.

معایب غذای خشک:

در صورت مصرف دائم آنها،توله ممکن است دچار کم آبی شود و بهتر است،او را به نوشیدن آب زیاد تشویق کنید و اگر به میزان کافی آب نوشیده نشود،دچار یبوست می شود.

مزایای غذای کنسروی برای توله سگ ها:

این غذا به علت اینکه حاوی مقدار زیادی گوشت می باشد و به غذاهای آنها در طبیعت شبیه است،مورد علاقه ی آنها است و همچنین رطوبت و آب کافی در بافت آنها وجود دارد و سرشار از پروتئین و مواد مغذی است.

معایب غذای کنسروی:

قیمت غذاهای کنسروی بالاتر است و به دلیل رطوبت فاسد می شوند و همچنین اگر آنرا باز کنید باید بالافاصله مصرف شود.

با توجه به مزایا و معایب ذکر شده،باید غذای توله سگ ها ترکیبی از غذاهای خشک و مرطوب می باشد.

برنامه غذایی مناسب برای توله سگ از بدو تولد تا کنون:

غذای توله سگ با سگ بالغ فرق دارد و نمی توان از یک غذا برای آنها استفاده کرد.والدین هر توله سگ،باید دید کلی نسبت به برنامه غذایی حیوان در دوره های مختلف داشته باشند:

توله سگ یک ماهه:

توله سگ هایی که در طبیعت هستند تا یک ماهگی بهتر است از شیر مادر استفاده کنند و برای سگ های خانگی از شیر خشک مخصوص سگ نیز می توان در کنار شیر مادر استفاده کرد.

توله سگ های دو ماهه:

توله سگ ها از دو ماهگی در کنار شیر می توانند غذا هم بخورند و می توان برای تغذیه آنها از شیر خشک مخصوص و غذاهای نرم استارتر آماده و غذاهای پوره شده خانگی استفاده کرد.

توله سگ 3 ماهه تا 1 ساله:

برای این سن می توان از غذا های توله سگ آماده خشک و کنسروی استفاده کرد و در صورت استفاده از غذای خانگی ترکیب ،مکمل،مقدار و تعداد وعده های آن باید توسط دامپزشک مشخص شود.

در صورت عقیم شدن سگ بین سنین 8 ماهگی تا 1 سالگی باید از غذاهای آماده مخصوص توله های عقیم شده یا غذاهای خانگی مناسب برای توله های عقیم شده که توسط دامپزشک توصیه شده،استفاده کرد.

تغذیه سگ یک سال به بالا:

سگ ها دیگر در این سن توله نیستند و بالغ به حساب می آیند و به همین علت غذاهای خشک و کنسروی سگ بالغ در کنار غذاهای خانگی متناسب با سن آنها باید مصرف شود.

تغذیه توله سگ های بی مادر:

توله سگ هایی که به دلایلی توسط مادر تغذیه نمی شوند،می توان به آنها شیر گاو بدون لاکتوز داد،البته ترکیب کردن شیر با زرده تخم مرغ،مقدار کمی روغن زیتون و عسل مقوی تر است.وقتی توله سگ ها به سن 4 و5 ماهگی رسیدند می توان غذای خانگی پوره ای یا سرلاک بچه به آنها داد. ماست پروبیوتیک هم در این زمان گزینه خوبی است.البته در صورت بروز اسحال،غذای توله سگ را توسط دامپزشک تعیین کنید.

مقدار غذای خانگی توله ها:

در صورت دسترسی نداشتن به دامپزشک با توجه به وزن سگ،مقادیر استاندارد غذا برای تغذیه آنها به شکل زیر است:

سگ یا توله به وزن 5 کیلوگرم- یک فنجان غذا در روز

سگ یا توله با وزن 10 کیلوگرم- دو فنجان غذا در روز

سگ یا توله با وزن 20 کیلوگرم- چهار فنجان غذا در روز

سگ یا توله با وزن 40 کیلوگرم- هشت فنجان غذا در روز

غذاهایی که نباید به توله سگ داد:

*چای،قهوه و نوشیدنی های کافئین دار

*انگور و کشمش

*نوشیدنی های حاوی الکل

*تخم مرغ خام

*آووکادو

*پیاز و سیر

*غذاهای شور،تند یا پر ادویه

*شکلات

*غذاهای انسانی

این موارد جزو غذاهای ممنوعه هستند و در صورت استفاده از آنها ممکن است حیوان دچار بی حالی،کمبود انرژی،اسحال،استفراغ،آلرژی،مشکلات گوارشی و حتی مرگ شود.

غذاهای تشویقی برای توله سگ ها:

تشویقی های رایج برای سگ های بالغ در مقدار کم تر و نرم تر آن می توانند تشویقی مناسب برای توله ها باشند.مانند:

-میوه جات به جز میوه های ممنوعه برای سگ ها

-تکه های کوچک بیسکویت های بدون قند

-تکه های کوچک گوشت بره،مرغ و …

-تشویقی های آماده نرم

-پاپکورن های بدون نمک

-تکه های کوچک پنیر

در پایان،توله سگ ها مانند نوزاد انسان حساس هستند و همچنین مانند تمام حیوانات نمی توانند نیاز های خود را به ما بگویند،پس ما باید در تغذیه صحیح توله سگ ها و نگهداری آنها دقت کافی را داشته باشیم و بهتر است با مشورت دامپزشک آنها را تغذیه و مراقبت کنیم.

درباره حیوانات خانگی ,
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
جدید ترین مطالب راهنمای خرید کیف و کوله پشتی و کفش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • مطالب
    آمار سایت
  • کل مطالب : 492
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 15
  • بازدید امروز : 56
  • باردید دیروز : 80
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 215
  • بازدید ماه : 588
  • بازدید سال : 13,995
  • بازدید کلی : 103,333